Friday 18 January 2013

HARAKAH: PAS SETUJU KONGSI KALIMAH ALLAH!

Harakah: Berita terkini melaporkan yang PAS setuju berkongsi kalimah Allah dengan penganut agama lain!   Betul ke? Ada berani ke Hakarah nak kata macamtu? Habis punah dan berteraburlah ahli-ahli PAS yang duk baca Harakah dan jadikan Harakah sebagai Quran no 2 keluar parti! Mampus depa tak akan berani nak tulis macamtu!

Sejak semalam lagi akak duk tunggu Harakah online keluarkan kenyataan tentang persetujuan Pakatan Rakyat untuk menggunakan kalimah Allah dalam bible versi BM. Kenapa lama sangat nak respon sedangkan kenyataan Azmin tentang kesepakatan penggunaan kalimah tu dah hampir 24 jam berlalu.  Pada akak memang Hakarah tak berani nak cakap persetujuantu. Nanti apa kata Majlis Syura, apa kata penyokong tegar PAS. Sekarang semua mata duk tertumpu pada Nik Aziz, pada Hadi Awang. Mat Sabu tak payah cakapla. Memang dia lama dah setuju dengan DAP.

Kalau tengok kat Harakah Online terpampang mesej Hadi Awang yang berbunyi: Lafaz Allah: Umno tidak mampu tunai amanah, seperti yang dilampirkan di bawah. Hadi Awang salahkan UMNO kerana tidak menjalankan tanggungjawab. Tapi bagaimana pulak tanggungjawab Hadi Awang dalam Pakatan Rakyat? Kalaupun UMNO dituduh gagal, kenapa Hadi Awang dalam diam-diam bersetuju dengan lain-lain kepimpinan Pakatan Rakyat yang kalimah Allah itu boleh digunakan dalam bible versi Bahasa Melayu?  Ertinya jika Pakatan memerintah, pihak gereja secara terbukanya akan menterjemahkan perkataan God dan Lord sebagai Allah. Hadi Awang cuba nak berselindung, tetapi Azmin sendiri menyatakan yang Hadi Awang pada 8 januari telah bersetuju. Patutlah Azmin bengang sebab Hadi Awang tukar pendirian setiap hari. Kejap kata boleh, kejap kata tak boleh.

Akak rasa lebih baik PAS tarik diri je dari Pakatan Rakyat. Tekanan yang dibuat oleh DAP dan PKR terlalu hebat buat PAS untuk bertahan dan mempertahankan Islam. Hanya UMNO dan parti BN sahaja yang mampu menangani dan mengekang kebiadapan dan keangkuhan DAP dan PKR. Sebenarnya PAS tak perlupun menyertai BN. Cukuplah sekadar mereka parti yang tidak terikat dengan Pakatan Rakyat.

Disebabkan semua dah mintak dilakukan 'gencatan' dari kalimah Allah, maka akakpun terencatlah jugak nak menulis pasal tu lepas nie. Cumanya, kalau pasal Islam, cepat je nak wat gencatan. Yang keluarkan ledakkan bom dulu di celaka Guan Eng. Orang Islam asyik nak mengalah jer.  Bosan tul akak!


Kalimah ALLAH: Pakatan pegang keputusan 8 Jan, kata Azmin

17 Januari 2013
Azmin Ali
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali
PETALING JAYA - Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, pihaknya berpegang pada pendirian Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang 8 Januari lalu yang membenarkan orang bukan Islam menggunakan kalimah ALLAH dalam Bible versi bahasa Melayu.

Azmin juga menegaskan, pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat (PR) telah sebulat suara menerima pendirian Abdul Hadi yang membenarkan semua agama menggunakan kalimah suci itu tanpa  menterjemahkannya ke bahasa lain dan tidak boleh disalahgunakan.

"Pendirian ini tuntas dengan pendirian Pas pada 2010, tidak berganjak walaupun perkara ini dibincangkan semula oleh kerana beberapa kenyataan, tetapi pendirian Pas dan PR tidak berubah.

"Kita tidak boleh tukar pendirian setiap hari," kata beliau kepada pemberita di ibu pejabat PKR, di sini hari ini.

Lafaz Allah: Umno tidak mampu tunai amanah

Abdul Hadi Awang, 14 Jan 2013

Amanah terbesar dalam Islam ialah memerintah negara, di mana UMNO telah diberi kepercayaan sejak lebih lima puluh tahun mencapai kemerdekaan sehingga kini, bagi memimpinkerajaan bagi pihak melayu beragama Islam dalam BN, dahulunya Perikatan.

Islam telah diterima oleh semua kaum menjadi agama negara dengan hak yang adil kepada penganut berbagai agama dalam konsep persefahaman sempadan saling mengerti dalam perkara yang berbeza.

Islam wajib diperkasakan sehingga mengatasi yang lain dengan pendekatan yang bijak dan amalan yang istiqamah dan adil terhadap semua, kerana Islam adalah rahmat kepada seluruh alam, bukan dengan paksaan dan ugutan kosong.

Apabila tercetusnya isu kitab Injil diterjemahkan dalam Bahasa Melayu, dengan menterjemahkan perkataan God atau Lord atau Tuhan dengan perkataan Allah, UMNO telah gagal bertanggungjawab dengan betul sebagai pihak yang berada di kerusi kekuasaan kerajaan.

Media arus perdana kepunyaan UMNO dijadikan medan perbincangan (tempat bermuzakarah) dalam perkara yang besar ini sehingga melibatkan semua orang, termasuk yang buta ilmu Islam dan hurufnya, setelah hurufnya dihapuskan oleh UMNO.

Padahal urusan kebenaran menerbit buku dan pengedarannya adalah urusan Kementerian Dalam Negeri.

Dalam urusan yang berkait dengan Agama Islam, ianya perlu mendapat nasihat dan kelulusan pihak berkuasa Hal Ehwal Agama Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri atau Majlis Agama Islam di Negeri – Negeri, di mana keseluruhannya berada di bawah UMNO yang menjadi parti Melayu Islam yang memerintah.

Portfolio kementerian ini di perkuatkan dengan seorang menteri di peringkat Pusat atau exco agama di peringkat negeri.

Mengapa UMNO menangani isu besar ini secara membaling batu sembunyi tangan, dengan mengheret pihak yang tidak patut berbincang dalam urusan Yang Maha Besar iaitu kalimah Allah? Mengapa tidak selesaikan oleh pihak berkuasa di bawah UMNO yang memerintah?.

Patutkah perkara ini dijadikan bahan kempen pilihanraya sehingga menjadi berkecamuk dikalangan rakyat kerana dijadikan perbincangan melibatkan kalangan yang tidak faham?

PAS tampil dengan ilmu Islam dan adabnya. Sebagaimana dalam kenyataan media saya pada 8 Januari 2013 lalu, intipati perkara dua dalam kenyataan media itu adalah jelas dan sangat mudah difahami (hanya yang berniat jahat sahaja tidak membacanya), bahawa kalimah Allah yang Maha Suci dan Mulia, tidak mampu diterjemahkan ke dalam apa-apa perkataan daripada bahasa yang lain, termasuk Bahasa Arab sendiri dengan perkataan yang lain daripada perkataan Allah, kerana tidak ada satu kalimah yang sama erti dengannya.

Lebih jauh lagi, perkataan ber Bahasa Melayu atau apa sahaja bahasa di kalangan bangsa yang menganut agama Islam, sehingga semua bangsa penganut Islam tidak menterjemahkan kalimah “Allah” ke dalam bahasa lidah masing-masing atau bahasa sendiri.

Begitulah juga perkataan Tuhan dalam Bahasa Melayu, God dan Lord dalam bahasa penganut agama Kristian paling ramai, tidak boleh diterjemahkan dengan perkataan Allah, kerana tidak mencapai maksudnya. Firman Allah menjelaskan makna Allah :

Yang maksudnya : Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat ; "Ia tiada beranak, dan ia pula tidak diperanakkan; "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa dengan Nya".

Mengikut bahasanya perkataan God dan Lord ada plural, male dan female (God, Gods, Goddess, Lord, Lords) dan begitulah juga perkataan Tuhan dalam bahasa lain.

Adapun perkataan Allah adalah Maha Esa seperti dinyatakan dalam surah al-Ikhlas adalah huraian mengikut bahasa al-Quran, sehingga semua nama-nama Allah (Al Asma Al Husna) termasuk dalam nama tunggal Allah.

Maka pihak bukan Islam tidak boleh mengelirukan kalangan penganut Islam apabila menggunakan kalimah Allah (intipati perkara tiga dalam kenyataan media 8 Januari 2013). Bahkan menafsirkan perkataan ar-Rahman pun boleh merendahkan maknanya sehingga laksana maki hamun terhadap Allah.
  

No comments:

Post a Comment