Wednesday 1 August 2012

ANWAR MENGAMUK DENGAN A SAMAD SAID!!

Nak mengaku malu. Nak memuji nanti penyokong pulak mengamuk dan buat tunjuk perasaan. Nak tak nak akhirnya terpaksalah ubah serba sedikit.  Janji tak nampak sama sangat walaupun maksudnya memang sama.  

Tema hari kebangsaan 4 negeri di bawah PR akan menggunakan tema hari Kemerdekaan ke-55 berbeza dengan tema 'Janji Ditepati' yang dibuat dek Menteri hebat abad ini, Rais Yatim.  Tema yang dipilih oleh A Samad Said selaku Pengerusi Jawatankuasa ialah 'Sebangsa, Sejiwa Senegara'.  Se bermakna satu (1).  Jadi maknanya ketiga-tiga 'Se' ini adalah pecahan daripada slogan 1Malaysia yang dipelopori Najib!  Hahahaha.  Tak sangka rupanya PR setuju dengan slogan 1Malaysia tu selama hari nie.  Mulut kata lain tapi hati kata lain. Akak rasa mesti Anwar akan bengang dengan A Samad Said yang pilih tema macamtu. 

Tak apalah, kalau benda baik kenapa nak tolak, ye dak?  Cuma akak duk hairan jugaklah, kononnya Sebangsa, Sejiwa, Senegara.  Kenapa yang DAP duk sokong sekolah vernakular?  Sepatutnya kalau dah 'se' maknanya satu bangsa.  Jadi tak payahlah buat sekolah Cina, sekolah Tamil.  Buat sekolah kebangsaan jer la.  Cakap tak serupa bikinla puak-puak PR nie.  Cakap ikut 'dan' dan ikut sedap mulut jer.

Bila sentuh soal sambutan hari kemerdekaan negara, akak rasa tema yang sesuai adalah "keamanan".  Dalam situasi sekarang nie, keamanan yang paling penting.  Tidak ada permusuhan.  Sebangsapun tapi kalau bermusuh dan berperang sesama bangsa sendiri apa kes?  Kalau negara aman, kejayaanpun senang nak dicapai.  Itu pendapat akak.  

Dalam soal memilih tema hari Kemerdekaan yang disambut oleh semua rakyat nie seharusnya kerajaan lebih peka dan bijak.  Ianya memang tidak harus memperlihatkan kepartian sebab Merdeka adalah milik semua rakyat Malaysia.  BN seharusnya duduk semeja dengan PR dan berbincang tentang tema dan sambutan yang bakal dibuat.  Dalam hal ini pemimpin sendiri tidak menunjukkan teladan yang baik kepada rakyat.  Pemimpin mahu rakyat jadi 1Malaysia, Sebangsa, Sejiwa, Senegara, tapi pemimpin BN dan PR tidak mampu duduk semeja untuk perkara yang bersifat nasional.  Jadi lupakan ajelah segala slogan yang baik dan indah-indah belaka tu.  Ianya sekadar slogan yang tidak punya makna dan tidak dijunjung oleh mereka yang melahir dan mengangkat slogan itu sendiri.    

3 comments:

  1. Anonymous17:03:00

    Sekatil, Sebantal tetapi mimpi lain2...mampos lah negara Malaysia yang aman damai, yang dicontohi ini rosak dan hancor kalau lah puak misai dan janggut berserabai macam Samad Said ni memerintah negara...hacor lah negara ni..yang Cina dan India kaya2 tu apa mereka kisah yang kita ni saja yang akan menderita!!!

    ReplyDelete
  2. Anonymous20:45:00

    tapi nape ad SJKC, SJKT...pelik la depa ni....

    ReplyDelete
  3. Anonymous16:49:00

    Elok lah dengan paras rupa Pak Samad! bawa tempurung mengemis di chow kit road lebih mulia dari pak samad menjadi pencacai politik. waktu usia begini pak samad patut ada di majlis ilmu akhirat tetapi pak samad masih bersama kafir memperjuangkan hak untuk ambiga. kubur sudah panggil rumah suruh pergi wahai sasterawan negara yang lebit BANGSAT dari aku.

    ReplyDelete