Tuesday 17 January 2012

A SAMAD SAID BAKAL MEROYAN DI JALANAN!

Pilihanraya sudah hampir.  Pembangkang masih kalut nak menarik undi.  Putrajaya dah lama beralun dalam mimpi.  Tapi nak menggapai mimpi terasa amat sukar.  Sebab tu pembangkang bakal menyalak lagi dengan Bershit 3.0!  Depa nak rakyat toleh kat depa, depa nak perhatian diberi 100% ke arah perarakan dan pelbagai agenda yang bakal dibuat.  Depa nak rakyat lupa tentang bantuan yang diberi kerajaan, mereka nak rakyat ketepikan janji seorang Perdana Menteri untuk melakukan transformasi! 

Bershit 3.0 akan meraih undi simpati, akan menaikkan semangat budak-budak muda pengundi baru yang berdarah panas.  Seperti tulisan Adam Adli di tweeternya, dia begitu merindukan perarakan Bershit 2.0!  Bukan perjuangan untuk membersihkan pilihanraya jadi keutamaan, tapi sekadar menyambut satu perayaan berbentuk hiburan yang kian diminati golongan muda.   Perarakan jalanan adalah hiburan terkini yang amat berpengaruh.  Seakan menjadi trend remaja Melayu yang masih tidak dapat lari dari elemen hiburan.

Dan dengarnya si tua berjambang putih akan megepalai bershit 3.0!  Sapa lagi kalau bukan A Samad Said!  Jalanpun dah tak mampu, kata-katapun dah semakin merapu, tapi dia tetap dianggap hero dan dilantik sebagai  pengerusi bersama Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih)!  Segala-galanya sebab sajaknya Unggun Bersih mendapat perhatian.  

Kesian akak dengan orang tua yang berpenyakitni.  Sakit mentalnya semakin menjadi-jadi.  Akak hairan kenapa orang gila dijadikan hero?  Teringat akak pada kebanyakan cerita Melayu kat TV.  Banyak cerita yang meletakkan watak orang gila sebagai jelmaan malaikat.  Ker depa semua tu dah terlalu terpengaruh dengan anggapan seperti itu tak?  Menganggap A Samad said sebagai malaikat yang turun untuk menyelamatkan rakyat Malaysia dari kekejaman BN. Ambiga pasti gembira sebab dapat memperbodohkan orang Melayu lagi!  Hidup hidup!  Ambiga Ambiga!

2 comments:

  1. Anonymous12:58:00

    Kesian Samad Said, ajalnya dah dekat agaknya?

    ReplyDelete
  2. saya juga kesian pada sasterawan negara ini, cuma saya terfikir mengapa beliau waktu usia emas menjadi balaci pada pihak yg menentang kerajaan, apa yang kerajaan bertindak tidak adil pada beliau saya kurang pasti, malah tak ada jawapan yg konkrit dapat saya cari, sepatut nya orang seperti beliau yang berfikiran luas dapat menunjukan jalan yg betul terutama pada golongan muda, tapi sudah banyak kali beliau rela berdemo di jalan raya, bagi saya usia emas lebih baik buat yg berfaedah pada masyarakat atau lebih menumpukan amal ibadah secara dgn tidak menunjuk2 pada org ramai, sebab saya rasa usia emas saya sudah tinggal masa di panggil saja.

    ReplyDelete