Thursday 31 May 2012

SULTAN DIA KATA BODOH??? BERANI MATI TUUU....

Memang tak sayang kepala mamat nie.  Silap-silap ada yang pi pancung kepala dia bila sesedap tangan dia jer tulis yang Sultan bodoh!  Giler ke apa?  Memang dia nie jenis giler tak hingat punye.  Sapa yang tak kenal dengan perangai si RPK?  Tulisan dia kat sini memang menggamit rasa untuk dibaca dan difahami.

Akak setuju dengan RPK.  Bukan tang 'stupid' tu, tapi tang kebiasaan yang berlaku terhadap pemilikan nombor yang bermula dari '1' untuk plat kete.  Akak setuju yang Sultan Johor sebenarnya adalah Sultan yang berjiwa rakyat.  Membida nombor yang dikehendaki bersama-sama rakyat.  Padahal seperti kata RPK, Sultan Johor boleh saja gunakan kuasa untuk mintak nombor WWW1 itu secara percuma.  Rakyat tak akan tahu dan tidak akan bising.  Dan lagi, Sultan Johor beli nombor tu guna duit sendiri, maknanya bukan duit rakyat.  Tapi rakyat tetap bising jugak sebab angka RM520,000.00 tu.  

Macamlah salah untuk jadi Sultan dan salah untuk punya duit yang banyak.  Allah sendiripun tidak menetapkan setiap individu cuma perlu ada maksima RM1 juta sahaja dan lebihan RM1 juta itu patut diberikan kepada orang miskin.  Tidak sama sekali.  Sebahagian atau 2.5 peratus dari kekayaan itu sahaja yang wajib dizakatkan tanpa ada limitasi kekayaan.  Kalau macam apa yang dibisingkan oleh puak Pakatan yang menjunjung Cina Dap dan komunis, bermakna tidak ada satu umatpun yang akan bekerja keras untuk cari duit dan kekayaan.  Penat kerja kuat, orang yang duk malas-malas kat kedai kopi akan dapat rumah percuma, akan dapat makan free, akan dapat bantuan itu dan ini.  Macamtu adil ker?  Jadi salah ke jika seorang yang punya duit yang banyak membelanjakannya ke jalan yang juga tidak salah?  Kalau beli nombor ekor memangla berdosa.  Ini beli nombor kereta dan duit itupun akan pergi ke rakyat Malaysia jugak.  Apa ada hal? 

Akak nak pesan kat yang cemburu dan iri hati tu....Pi lah kerja keras.  Cari peluang yang baik, lihat kekayaan orang lain dengan dada terbuka dan bersemangat untuk jadi kaya seperti itu.  Jangan duk bawak sangatla perasaan iri hati tu....Dan yang paling penting bersyukur dengan apa yang kita ada.  Kalau dah tahu kita nie bukan anak Sultan dan bukan anak jutawan, kenalah sedar diri dan berusaha bersungguh-sungguh.  Kita tak akan jadi kaya hanya dengan cemburu dan cuba menjatuhkan orang lain.  Tolonglah percaya.... 
 

 

3 comments:

  1. Anonymous19:36:00

    bangga dengan sultan johor. sangat berjiwa rakyat. masih ingat almarhum sultan terdahulu memarahi pak lah kerana letak iskandar pada projek baru di johor. katanya letaklah nama2 pegawai2 yang lebih berjasa sebab beliau tak buat apa2pun

    ReplyDelete
  2. Anonymous21:44:00

    kenapa lah nak persoalan RM520k tu... Kan ker RM520K akan dibayar kepada kerajaan? So duit tu akan pusing masuk pada perbendaharaan kerajaan juga.. Then kerajaan guna duit tu untuk pembangunan or bayar gaji pekerja2 sektor awam etc See... ape yang ruginya???

    ReplyDelete
  3. Anonymous00:48:00

    Rugi bagi mangkuk hayun! Ahaks.

    ReplyDelete